3. Ara us proposem que ompliu els buits de les frases següents amb el pronom
invariable o variable que calga en cada cas:
a. Són situacions __________ els ciutadans es van acostumant.
b. Els discos __________ et parlava els venen als magatzems que hi ha a la plaça
del mercat.
c. No parle d’aquests quadres sinó __________ vam comprar la setmana passada.
d. Tinc uns plans __________ et sorprendran.
e. Aquestes flors són més cares que __________tu has comprat.
f. La Llúcia, __________ no t’has de refiar ni un pèl, acaba de telefonar a l'Enric
al lloc __________ treballa.
g. M'he quedat sense diners, raó __________ no puc anar de viatge.
h. Diuen que preguntaran els principis __________ es fonamenta la teoria de
Marx.
4. Ara us proposem que classifiqueu les frases segons que la funció de la
partícula que siga relatiu o conjunció en cadascuna de les frases següents:
a. Vull que vingues a sopar.
b. Els atletes que estaven desentrenats no van poder participar en la
competició.
c. No m’agrada que ploga.
d. La seua cosina, que vivia a Londres, va tornar al poble.
e. Es queixa que no té bastants diners.
f. He perdut el llibre que m’havies regalat.
5. Ompliu els buits amb una forma de relatiu de les tres que hi ha entre
parèntesis. Només n’hi ha una de bona:
a. Ja hem revisat aquesta comanda i (la que / la què / la qual) __________ va
arribar ahir.
b. El llibre ha estat prologat pel president de l’associació, (que / què / qui)
__________ és la persona que en va fer la presentació al públic.
c. El director de l’empresa, (que / a què / a qui) __________ havien demanat
explicacions, no les ha donades i ha dimitit el càrrec.
d. El comité d’empresa va tancar-se a les oficines, (que / el que / la qual cosa)
__________ no va agradar gens a la direcció.
e. Després del partit, el jugador (que / qui / el qual) __________ havia marcat
els gols va ser alçat en braços.
f. La situació (en la que / en què / que) __________ es troba el club és molt
delicada.
g. Els propietaris encara no coneixen les condicions (a les que / a què / que)
__________ s’hauran d’ajustar per a demanar les subvencions.
h. És un camí (per on / per on hi / que hi) __________ passege tot sovint.
i. Agafeu els llibres (els quals / que / els que) __________ hem de dur a relligar.
j. És la causa (de la qual / de la qual en / que en) __________ provenen tots aquests
efectes.
k. Ara passa el xic (que / de què / de qui) __________ fa poc parlàvem.
l. Aquest clauer no és pas (el què / el que / el qual) __________ jo vaig perdre.
m. Va deixar-ho tot als seus germans; (el que / el qual / cosa que) __________
ningú no hauria esperat mai.
n. La pintura (amb la que / amb què / que) __________han decorat el pis és
molt bona.
o. La situació (en què / en la que / que) __________ es trobava el govern era
bastant compromesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada